پلیته

چای پر مصرف ترین نوشیدنی جهان

مختصری درباره چای

نواحی سرزمینی
ایران / استان گیلان
درخت فناوری یا صنعت
کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی / حوزه تولیدات گیاهی
خوشه
چای گیلان

پس از آب آشامیدنی به عنوان مایع و مایه حیاتبخش کره زمین، (و شاید سایر سیاراتی که تا این لحظه هنوز ناشناخته اند!) چای و قهوه پرمصرف ترین نوشیدنی جهانند که دائما بر سر جایگاه اول و دومی با هم در رقابت هستند.

چای از جمله سودمند ترین نوشیدنی های جهان است که علاوه بر دارا بودن مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها، بر مبنای تحقیقات اخیر، بر روی حافظه کوتاه مدت انسان، حتی در سنین کهن سالی تاثیری مثبت می گذارد.

باغستان چای - پلیته
درخت یا بوته چای در باغستان

چای گیاهی با سابقه 5000 سال بهره برداری انسانی است. در باغستان های چای، حداکثر عمر درختان چای معمولا به 40 تا 50 سال می رسد ولی درختان با عمر 100 ساله نیز گاهی مشاهده می گردند. ریشه های این گیاه تا عمق حدود 20 متری نیز نفوذ کرده و می تواند در نواحی شیبدار تپه ها نیز به بقای خود ادامه داده و از فرسایش خاک به صورتی موثر جلوگیری نماید.

نوشیدنی تهیه شده از برگ های ارزشمند این گیاه، سرشار از آنتی اکسیدان ها است و میدانیم که این شاخص در دنیای امروز به یکی از مهمترین ملاک های ارزش گذاری مواد غذایی تبدیل شده است.

گل چای - گیاه کاملیا سیننسیس
گل چای یا گیاه کاملیا سیننسیس

چای به صورت های بسیار متنوعی به بازار عرضه می شود و طبعا چین به عنوان خاستگاه چای مقام اول در این تنوع محصول را به خود اختصاص داده است. ماده اصلی تمامی انواع چای از یک گیاه به نام «کاملیا سیننسیس (نام علمی: Camellia sinensis)» بوده و تفاوت ایجاد شده در اثر میزان تخمیر برگ سبز چای می باشد.

میوه چای یا گیاه کاملیا سیننسیس
میوه چای یا گیاه کاملیا سیننسیس روی درخت یا بوته چای

از انواع چای می توان به عناوین زیر اشاره نمود.

  • چای سیاه (یا چای سرخ)
  • چای سبز
  • چای سفید
  • چای اولانگ
  • چای پوئر
  • چای زرد
  • . . .

این مطلب را به اشتراک بگذارید.

Email
WhatsApp
Telegram
Print